Livet til Edvard Munch
Edvard Munch ble født i Løten men i
1864 flyttet familien til Christiania. De flyttet på grunn av at faren fikk en
stilling som Lege ved Akershus slott og festning. Ved at familien flyttet fikk
Edvard Munch seg inn på den kongelige tegneskolen i 1880. Der begynte han på
frihåndstegningslinjen. Han kom senere inn i modellklassen og fikk Julius
Middelthun som lærer. Han deretter lånte et atelier ved Karl Johans gate med
noen kollegaer et år etter han kom inn i modellklassen. I 1883 begynte Edvard
Munch på malerskolen til Christian Krogh. I samme tid han gikk på denne
malerskolen deltok han også i Friluftsakademiet. Friluftsakademiet var en
uformell malerskole der det sentrale målet var å perfeksjonere naturalismen. På
friluftsakademiet var det ingen formell lærer. Ved at Edvard Munch var en del av dette
samfunnet malte han med en naturalistisk stil. Når det gjaldt uttrykksform og
arbeidsglød ble Edvard inspirert av Vincent Van Gogh. Fellestrekkene mellom
disse to kunstnerene ble tatt opp i 1890. Forskjellene var at Van Gogh brukte
mer olje på lerret. Edvard Munch ble fortere anerkjent av samfunnet enn Van
Gogh.
Gustav Vigeland var seks år yngre enn Edvard Munch. Disse to for meg føltes som rivaler. Begge to malte med lignende motiver og maleriene deres hadde ofte fellestrekk. De begge to var i Berlin på samme tid for en samling. Ikke nok med det bodde de på samme hotell.
Maleren Frits Thaulow merket Edvard
sitt talent og ga han et privat stipend.
Munch lagde sin egen utstilling i
Kristiania våren 1889. Utstillingen bestod av 109 malerier som viste
utviklingen hans i den forrige studietiden.
Han fikk deretter lovt til å studere modelltegning i Paris ved at han
fikk Statens kunststipendium. Han fikk dette stipendet på grunn av utstillingen
hans.
Fra 1913 til 1916 bodde Edvard i
Moss kommune. Der bodde han på Grimsrød på Jeløya. Han fikk inspirasjon av hans
nye hjem og flere av maleriene hans på den tiden kan stedfestes til plasser på
Østfold.
Typiske teknikker til Edvard Munch
Edvard Munch brukte tre måter for
grafisk produksjon. De het litografi, raderingsteknikk og tresnitt.
Litografi er en trykkemetode som
avhenger av at vann og fett frastøter hverandre.
Raderingsteknikk er en teknikk med
dyptrykk. Motivet blir estet inn i bildet med hjelp av en syre. Resultatet av etsningen
blir kontrollert ved hjelp av at man smører voks over metallplaten. Motivet
blir hjulpet med å forme ved å stikke nåler inn i motivet. Platen blir da sendt
gjennom en dypstrykkpresse.
Tresnitt er ganske likt som
linosnitt. Forskjellen er at du bruker en treplate istedenfor. Ofte lar man
barken være igjen slik at den blir en del av motivet.
dette er ikke særlig bra skrevet! :-)
SvarSlettjeg vet:-)
Slett